তন্ত্ৰ সাধনাৰ ১০ টা গোপনীয়তা জানি আপুনি হতভম্ব হ’ব…
হিন্দু ধৰ্মত হাজাৰ হাজাৰ প্ৰকাৰৰ শিক্ষা আৰু প্ৰথাৰ বৰ্ণনা পোৱা যায়। ধ্যান-ধাৰণাৰ দ্বাৰা সাফল্য লাভ কৰা হয়। এজন ব্যক্তিয়ে কৃতিত্ব অৰ্জন কৰিব বিচাৰে কাৰণ হয় তেওঁ তাৰ পৰা লৌকিক উপকাৰ লাভ কৰিব বিচাৰে নহয় আধ্যাত্মিক উপকাৰ লাভ কৰিব বিচাৰে। মূলতঃ চাৰি প্ৰকাৰৰ সাধনা বিবেচনা কৰিব পাৰি – তন্ত্ৰ সাধনা, মন্ত্ৰ সাধনা, যান্ত্ৰ সাধনা আৰু যোগ সাধনা। চাৰিও প্ৰকাৰৰ ধ্যান-ধাৰণাৰ বহু উপ-প্ৰকাৰ আছে। প্ৰশ্ন হয়, তন্ত্ৰ সাধনা কি?
তন্ত্ৰ বিদ্যা, সাধনা বা তন্ত্ৰ শাস্ত্ৰৰ নাম শুনি মানুহে ভয় খায়। বিশ্বাস কৰা হয় যে এয়া আঘোৰীসকলৰ কিবা ভয়ানক শিক্ষা বা ধ্যান হ’ব। কিন্তু তেনেকুৱা নহয়।
আঘোৰ সাধনা বেলেগ আৰু তন্ত্ৰ সাধন বেলেগ, তন্ত্ৰ, মন্ত্ৰ আৰু যন্ত্ৰত তন্ত্ৰক প্ৰথম স্থান দিয়া হয়। তন্ত্ৰ এক ৰহস্যময় বিজ্ঞান। হিন্দু ধৰ্মৰ লগতে এই জ্ঞান বৌদ্ধ আৰু জৈন ধৰ্মতো প্ৰচলিত। …
১) তন্ত্ৰত শৰীৰৰ গুৰুত্ব : সহজ অৰ্থত তন্ত্ৰ মানে শৰীৰ, মন্ত্ৰ মানে মন আৰু যন্ত্ৰ মানে যিকোনো যন্ত্ৰ বা বস্তু। তন্ত্ৰৰ আন এটা অৰ্থ হৈছে ব্যৱস্থা। তন্ত্ৰই বিশ্বাস কৰে যে আমি শৰীৰত আছো, এয়া এক বাস্তৱ। ভৌতিক শৰীৰটোৱেই আমাৰ সকলো কৰ্মৰ কেন্দ্ৰ। এই শৰীৰটোক সকলো প্ৰকাৰে সন্তুষ্ট আৰু সুস্থ কৰি ৰখাটো অতি প্ৰয়োজনীয়। এই শৰীৰৰ ক্ষমতা বৃদ্ধি কৰাটো প্ৰয়োজনীয়। আধ্যাত্মিকতাক কেৱল এই শৰীৰৰ জৰিয়তেহে সহজ কৰি তুলিব পাৰি। যোগেও একেই কথা কয়।
মাংস, মদ আৰু যৌনৰ লগত তন্ত্ৰৰ কোনো সম্পৰ্ক নাই, এনে অত্যাচাৰত লিপ্ত হোৱা ব্যক্তি কেতিয়াও তন্ত্ৰিক হ’ব নোৱাৰে। এনে লোকে তন্ত্ৰক বদনাম কৰিছে। তন্ত্ৰিক সাধনাৰ মূল উদ্দেশ্য হৈছে সিদ্ধিৰ সাক্ষাৎকাৰ লোৱা। ইয়াৰ বাবে অন্তৰ্মুখী হৈ আধ্যাত্মিক অনুশীলন কৰা হয়।
২) তন্ত্ৰৰ গ্ৰন্থঃ তন্ত্ৰক মূলতঃ শৈৱ আগম শাস্ত্ৰৰ সৈতে সংযোগ কৰি দেখা যায় যদিও ইয়াৰ উৎপত্তি অথৰ্ববেদত পোৱা যায়। তন্ত্ৰ শাস্ত্ৰ ৩ ভাগত বিভক্ত হৈছে আগম তন্ত্ৰ, যমল তন্ত্ৰ আৰু মূল তন্ত্ৰ আগম, শৈৱগম, ৰুদ্ৰগাম আৰু ভৈৰৱগম প্ৰধান।
বৰাহিতন্ত্ৰৰ মতে, য’ত সৃষ্টিৰ ধ্বংস, দেৱ পূজা, সৎকৰ্মৰ মাধ্যম, পুৰুষচৰণ, শাটকৰ্মসাধন আৰু চাৰি প্ৰকাৰৰ ধ্যান-ধাৰণাৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে, ইয়াক ‘আগম’ বুলি কোৱা হয়। য’ত সৃষ্টি, জ্যোতিষ, ৰুটিন, শৃংখলা, সূত্ৰ, জাতি পাৰ্থক্য আৰু বয়স ধৰ্মৰ বৰ্ণনা আছে, ইয়াক ‘যমল’ বুলি কোৱা হয়। সেইদৰে যিত সৃষ্টি, ছন্দ, মন্ত্ৰ, সিদ্ধান্ত, তীৰ্থ, আশ্ৰমধৰ্ম, কল্প, জ্যোতিষ প্ৰতিষ্ঠান, ব্ৰতকথা, শৌচ-অশৌচ, পুৰুষ আৰু নাৰী বৈশিষ্ট্য, ৰাজধৰ্ম, দান, যুগধৰ্ম, আচৰণ আৰু আধ্যাত্মিক নিয়মৰ বৰ্ণনা কৰা হয়, ইয়াক কোৱা হয় ‘মূল তন্ত্ৰ’।
বাৰাহী তন্ত্ৰৰ মতে তন্ত্ৰৰ ন লাখ পদৰ ভিতৰত এক লাখ শ্লোক ভাৰতত আছে। পাহৰণিৰ বাবেই তন্ত্ৰ সাহিত্য ধ্বংস আৰু অৱহেলাৰ বলি হৈ পৰিছে।
বাৰাহী তন্ত্ৰৰ মতে তন্ত্ৰৰ ন লাখ পদৰ ভিতৰত এক লাখ শ্লোক ভাৰতত আছে। পাহৰণিৰ বাবেই তন্ত্ৰ সাহিত্য ধ্বংস আৰু অৱহেলাৰ বলি হৈ পৰিছে। এতিয়া তন্ত্ৰ শাস্ত্ৰৰ বহু গ্ৰন্থ নোহোৱা হৈ গৈছে। বৰ্তমান লাভ কৰা তথ্য অনুসৰি তন্ত্ৰ গ্ৰন্থ ১৯৯ খন আছে।খ্ৰীষ্টপূৰ্বৰ পৰা তেৰশ শতিকালৈকে ভাৰত, চীন, তিব্বত, থাইলেণ্ড, মংগোলিয়া, কম্বোজা আদি দেশত তন্ত্ৰৰ সম্প্ৰসাৰণ অতি আকৰ্ষণীয় আছিল। তন্ত্ৰক তিব্বতী ভাষাত ৰিগাড বুলি কোৱা হয়। সমগ্ৰ ৰিগিউদখন ৭৮টা ভাগত বিভক্ত, য’ত ২৬৪০টা স্বতন্ত্ৰ গ্ৰন্থ আছে। ইয়াৰে বহু গ্ৰন্থ ভাৰতীয় তান্ত্ৰিক গ্ৰন্থৰ অনুবাদ আৰু বহু গ্ৰন্থ তিব্বতী তপস্বীসকলে ৰচনা কৰিছিল।
৩) ৰহস্যময় বিদ্যাঃ তন্ত্ৰত বহুতো বিদ্যা আছে, গুহ্য বিদ্যাও তাৰ ভিতৰত অন্যতম। গুহ্য মানে গোপন। তন্ত্ৰ বিদ্যাৰ জৰিয়তে এজন ব্যক্তিক নিজৰ আত্মশক্তি বিকশিত কৰি বহু ধৰণৰ শক্তিৰে সমৃদ্ধ কৰিব পাৰি। এইটোৱেই তন্ত্ৰৰ উদ্দেশ্য। একেদৰে তন্ত্ৰৰ পৰা সম্মোহন, ত্ৰাটক, ত্ৰিকাল, ইন্দ্ৰজাল, পাৰা, অপৰা আৰু প্ৰাণ বিদ্যাৰ জন্ম হৈছিল। বশিকৰণ, মোহন, বিদ্বেশন, উচ্চাতন আৰু স্তম্ভন ক্ৰিয়াও তন্ত্ৰৰ দ্বাৰা কৰা হয়।
একেদৰে মানুহৰ পৰা জন্তুলৈ পৰিবৰ্তন, অন্তৰ্ধান, একেলগে ৫-৫টা ৰূপ লোৱা, সাগৰ পাৰ হোৱা, প্ৰকাণ্ড পাহাৰ তুলি লোৱা, লাখ লাখ মাইল দূৰৈত থকা এজন ব্যক্তিক দেখা আৰু কথা পতা আদি বহুতো কাম এই সকলোবোৰ তন্ত্ৰৰ ক্ৰিয়া-কলাপ। কেৱল আপোনাৰ বাবেই সম্ভৱ। তন্ত্ৰশাস্ত্ৰৰ মন্ত্ৰ আৰু পূজা বিভিন্ন প্ৰকাৰৰ।
৪) তান্ত্ৰিক গুৰুঃ তন্ত্ৰৰ প্ৰথম গুৰু আছিল ভগৱান শংকৰ আৰু তাৰ পিছত ভগৱান দত্তত্ৰেয়। পিছলৈ সিদ্ধ, যোগী, শাক্ত আৰু নাথ পৰম্পৰা প্ৰচলিত হৈ আহিছে। তন্ত্ৰ সাধনাৰ অগ্ৰণী শিৱ, দত্তত্ৰেয়ৰ বাহিৰেও নাৰদ, পৰশুৰাম, পিপ্পলাদী, বশিষ্ঠ, সনক, শুক, সন্দন, সনাতকুমাৰ, ভৈৰৱ, ভৈৰৱী, কালি আদি বহুতো ঋষি এই সাধনাৰ উপাসক হৈ আহিছে।
ব্ৰহ্ময়ামলত বহু সংখ্যক ঋষিৰ উল্লেখ আছে, যাৰ ভিতৰত শিৱ আছিল জ্ঞানৰ প্ৰৱৰ্তক; তাৰ ভিতৰত ঊষণ, বৃহস্পতি, ধধিচি, সনাতকুমাৰ, নমুলীশ আদিৰ কথা উল্লেখ আছে। জয়দ্ৰথযমলাৰ মঙ্গলাষ্টাক অধ্যায়ত দূৰ্বাস, সনক, বিষ্ণু, কাস্প্য, সংৱৰ্ত, বিশ্বমিত্ৰ, গালৱ, গৌতম, যাজ্ঞবল্ক্য, শাততপ, অপস্থম্ব, কাত্যায়ন, ভৃগু আদি বহুতো ঋষিৰ নাম উল্লেখ কৰা হৈছে।
৫) তন্ত্ৰৰ পৰা অস্ত্ৰ-শস্ত্ৰঃ পশুপাতষ্ট্ৰ, নাগপশ, ব্ৰহ্মষ্ট্ৰ আদি মাৰাত্মক প্ৰকাৰৰ অস্ত্ৰ প্ৰাচীন কালত কেৱল তন্ত্ৰৰ জৰিয়তেহে নিৰ্মাণ কৰা হৈছিল। য’ত যন্ত্ৰৰ পৰিৱৰ্তে মানুহৰ ব্যৱধানত বাস কৰা বৈদ্যুতিক শক্তিক এনে বিশেষত্বৰে সজ্জিত কৰা হয় যে প্ৰকৃতিৰ পৰা অহা সূক্ষ্ম পৰমাণুবোৰৰ ফলত মানুহে বিচৰা একে অৱস্থাৰ সৃষ্টি হয়।
পদাৰ্থ সৃষ্টি, ৰূপান্তৰ আৰু ধ্বংসৰ বিশাল কাম কোনো যন্ত্ৰৰ সহায় নোহোৱাকৈ ব্যৱস্থাটোৱে কৰিব পাৰে। বিজ্ঞানৰ এই তন্ত্ৰ অংশটোক ‘সাবিত্ৰী বিজ্ঞান তন্ত্ৰ সাধনা’, ৱাম মাৰ্গ আদি নামেৰে আখ্যা দিয়া হয়। তন্ত্ৰ শাস্ত্ৰত যি পঞ্চ প্ৰকাৰৰ ধ্যান-ধাৰণাৰ কথা কোৱা হৈছে, তাত মুদ্ৰা সাধনৰ গুৰুত্ব অতিশয় আৰু শ্ৰেষ্ঠ। মুদ্ৰাত যোগৰ সকলো কাম যেনে আসন, প্ৰাণায়াম, ধ্যান আদি অন্তৰ্ভুক্ত।
৬) তান্ত্ৰিক সাধনা তান্ত্ৰিক সাধনাক সাধাৰণতে ৩ ৱে বাওঁফালে, দক্ষিণ দিশ আৰু মধ্যম পথ বুলি কোৱা হয়। অৱশ্যে ই মূলতঃ দুবিধ – এটা বাওঁপন্থী আৰু আনটো সঠিক পথ। বাওঁপন্থী ধ্যান কৰাটো অতি কঠিন। বাম মাৰ্গী তন্ত্ৰ সাধনত ৬ প্ৰকাৰৰ কৰ্মৰ উল্লেখ আছে যাক শত কৰ্ম বোলা হয়।
शांति, वक्ष्य, स्तम्भनानि, विद्वेषणोच्चाटने तथा।
गोरणों तनिसति षट कर्माणि मणोषणः ॥
অৰ্থাৎ ছয় তান্ত্ৰিক ছয় কৰ্ম হৈছে শান্তিপূৰ্ণ কৰ্ম, বশ, স্তম্ভিত, ঘৃণা, নিঃশেষ আৰু হত্যা।
ইয়াৰ বাহিৰেও নটা পৰীক্ষাৰ বৰ্ণনা পোৱা যায়: –
मारण मोहनं स्तम्भनं विद्वेषोच्चाटनं वशम् । आकर्षण यक्षिणी चारसासनं कर त्रिया तथा॥
অৰ্থাৎ: হত্যা, প্ৰলোভন, ষ্টাম্পিং, ঘৃণা, নিঃশেষকৰণ, বশ কৰা, আকৰ্ষণ, যক্ষিনী সাধনা, এইবোৰ ৰাসায়নিক ক্ৰিয়া তন্ত্ৰৰ ৯টা ব্যৱহাৰ।
रोग कृत्वा गृहादीनां निराण शन्तिर किता। विश्वं जानानां सर्वेषां निधयेत्व मुदीरिताम् ॥ पूधृत्तरोध सर्वेषां स्तम्भं समुदाय हृतम् । स्निग्धाना द्वेष जननं मित्र, विद्वेषण मतत ॥ प्राणिनाम प्राणं हरपां मरण समुदाहृमत् ।
ৰোগ, কুকৰ্ম আৰু গ্ৰহ ইত্যাদিক শান্তি কঢ়িয়াই অনা, শান্তি কৰ্ম বোলা হয় আৰু যি কামৰ দ্বাৰা সকলো সত্তাক বশ কৰা হয় তাক বশিকৰণ প্ৰযোগ বোলা হয় আৰু জীৱৰ প্ৰৱণতা বন্ধ কৰা কামক স্তম্ভন বোলা হয় আৰু দুই সত্তাৰ পাৰস্পৰিক প্ৰেম মুক্ত কৰা নামটো হৈছে বিদ্বেষন আৰু যি কৰ্মৰ দ্বাৰা কোনো জীৱক দেশ আদিৰ পৰা বিচ্ছিন্ন কৰা হয় তাক উচ্চাতন প্ৰযোগ বোলা হয় আৰু যি কৰ্মৰ দ্বাৰা জীৱন কাঢ়ি লোৱা হয় তাক মাৰণ কৰ্ম বোলা হয়।
৭) তন্ত্ৰৰ প্ৰতীক: ত্ৰিভুজেৰে নিৰ্মিত তৰা
স্বস্তিকা বা ওমৰ প্ৰতীক, হাতত হেনা লগোৱা, চোতালৰ দুৱাৰত অল্পনা ৰং কৰা, সন্ধিয়া শিশুৰ জন্মৰ সময়ত প্ৰয়োগ কৰা স্বস্তিকা আৰু ডালিয়া আকৃতি, দীপাৱলী আৰু অন্যান্য উৎসৱত সজাই তোলা ৰঙালী ইত্যাদি তন্ত্ৰৰ প্ৰতীক . অৱশ্যে তন্ত্ৰৰ আন কিছুমান প্ৰতীক যেনে কিছুমান যোগৰ ভংগীমা, ক্ৰিয়া আদি।
৮) তান্ত্ৰিক মন্ত্ৰঃ প্ৰধানকৈ ৩ প্ৰকাৰৰ মন্ত্ৰ- ১.বৈদিক মন্ত্ৰ, ২.তান্ত্ৰিক মন্ত্ৰ আৰু ৩.শাবৰ মন্ত্ৰ।তান্ত্ৰিকৰ বীজ মন্ত্ৰত হ্ৰী ক্লীন শ্ৰী, আইন, ক্ৰু আদি আখৰ ব্যৱহাৰ কৰা হয়। যিবোৰ মন্ত্ৰৰ আৰম্ভণিতে এনে আখৰ থাকে, সেইবোৰ সকলো মন্ত্ৰ তান্ত্ৰিক মন্ত্ৰ। এটা আখৰেৰে ই কোন দেৱতাৰ মন্ত্ৰ দেখুৱাইছে, যেনেকৈ শ্ৰীক লক্ষ্মী মাতাৰ বাবে ব্যৱহাৰ কৰা হয়। কালি মাতাৰ বাবে ক্ৰীম।
তান্ত্ৰিক মন্ত্ৰসমূহৰ ভিতৰত ওম ক্ৰীম, তিনিবৰ্ণৰ কালি মন্ত্ৰ ওম ক্ৰীম হুম হ্ৰীম ॥, পঞ্চবৰ্ণৰ কালি মন্ত্ৰ ওম ক্ৰীম হুম হ্ৰীম হম ফাট আদিও অন্তৰ্ভুক্ত। ছয় বৰ্ণৰ কালী মন্ত্ৰ ॐ কৃি কালিকে স্বাহা ॥, সাতবৰ্ণৰ কালী মন্ত্ৰ ॐ হুম হ্ৰীম হুম ফাট স্বাহা ॥, শ্ৰী দক্ষিণাকালি পুৰাণ মন্ত্ৰ দিনৰ দক্ষিণ সময়ত থকা ভাগ্য দেৱী।
৯) তন্ত্ৰৰ দেৱী আৰু দেৱী সাধনা তন্ত্ৰ
সাধনত দেৱী কলি, অষ্ট ভৈৰৱী, ন দুৰ্গা, দহ মহাবিদ্যা, ৬৪ জন যোগিনী আদিৰ পূজা কৰা হয়। একেদৰে বাটুক ভৈৰৱ, কাল ভৈৰৱ, নাগ মহাৰাজক পূজা কৰা হয়। ওপৰত উল্লেখ কৰা সাধনৰ বাহিৰেও যক্ষিনী, পিশাচিনি, অপ্সৰা, বীৰ সাধন, গন্ধৰ্ব সাধন, কিন্নাৰ সাধন, নায়ক নাইকা সাধন, ডাকিনি শাকিনি, বিদ্যাধৰ, সিদ্ধ, দৈত্য, দানৱ, ৰক্ষসা, গুহ্মক, ভূট, ভেতালৰ সাধন কৰা সকলে , আঘোৰ আদি Is.
১০) তান্ত্ৰিক সাধনা কেনেকৈ কৰিব: প্ৰথমতে তান্ত্ৰিক সাধনা কিয় কৰিব বিচাৰে? যেতিয়া আপোনাৰ বাবে কিয় স্পষ্ট হ’ব, তেতিয়া সেই সাধনৰ লগত জড়িত কিতাপবোৰ অধ্যয়ন কৰক। কিতাপবোৰ অধ্যয়ন কৰাৰ পিছত উপযুক্ত ব্যৱস্থা এটা বিচাৰি উলিয়াওক। সম্ভৱঃ সমাজৰ প্ৰধান ১৩খন আখাদাৰ ভিতৰত হিন্দু ধৰ্মৰ এই সন্ন্যাসীসকলক আপুনি বিচাৰি পাব।
যেতিয়া কোনো যোগ্য সাধক পোৱা যায় তেতিয়া তেওঁৰ ওচৰত থাকিহে এই সাধন শিকিব আৰু কৰিব। যদি আপুনি চাৰিখন কিতাপ পঢ়াৰ পিছত এই সাধনা কৰে, তেন্তে সাৱধান হওক, কাৰণ ইয়াৰ ফলত বেয়া ফলাফল হ’ব পাৰে। যদি আপোনাৰ লক্ষ্য এই সাধনাৰ জৰিয়তে কাৰোবাৰ লগত বেয়া কৰা, তেন্তে আপুনিও সাৱধান হ’ব লাগে কাৰণ ইয়াৰ পৰিণতি আপুনিও বহন কৰিবলগীয়া হ’ব পাৰে।